Praktijken
  Acties
  Verzekering
praktijken   |   acties  |   spoed
Februari maand van het gebit
Gebitsproblemen komen voor bij dieren van alle leeftijden en zowel bij honden als bij katten.
Bi jonge dieren staan de afwijkingen met wisselen en een verkeerde stand van tanden en kiezen voorop, maar binnen een jaar begint er ook al tandsteen te ontstaan.
Katten kunnen al op jonge leeftijd last krijgen van pijnlijke gaatjes in hun kiezen; ook regelmatig zien we afgebroken hoektanden die tot wortelontstekingen leiden.
Tandvleesontstekingen veroorzaken een vieze adem en het los raken van tanden en kiezen.
Kortom: hoe is het met het gebit van úw huisdier?

Regelmatige gebitsverzorging is nodig om bovengenoemde problemen te voorkomen. Om het belang van gebitsverzorging onder de aandacht van hondeneigenaren te brengen organiseert de Groep Geneeskunde Gezelschapsdieren in februari voor de tweede keer de Maand van de Gebitscontrole. In deze maand gaat de GGG grootscheeps de aandacht vestigen op preventie en verzorging van gebitsproblemen. Consumenten worden stap voor stap voorgelicht over de maatregelen die ze kunnen nemen, dierenartsen worden aangespoord hun medewerking te verlenen.

Dierenartsen aangesloten bij de Kring Dierenartsen Amersfoort en Omstreken organiseren in het kader van de Maand van de Gebitscontrole speciale acties om honden- en katteneigenaren te helpen het gebit van hun huisdieren zo gezond mogelijk te houden of weer gezond te maken.

Informeer bij de aangesloten dierenklinieken naar de specifieke mogelijkheden voor een professionele gebitscontrole. Tijdens deze gebitscontrole zal de dierenarts of assistent aangeven of de hond of kat een behandeling nodig heeft of niet. Indien noodzakelijk kan een vervolgafspraak gemaakt worden voor bijvoorbeeld het verwijderen van tandplak en tandsteen of ingrijpender behandeling. Ook wordt in de praktijk precies uitgelegd hoe het gebit van honden en katten schoongehouden moet worden.

Alle informatie van de Maand van de Gebitscontrole is te vinden op  www.gebitscontrole.nl

Daar is ook een lijst te vinden van de deelnemende dierenklinieken.

's avonds, 's nachts en in
het weekend:
0900 - 5009009 (€1/gespr.)
Dierenambulance:
Een gebitscontrole

Dubbele hoektanden
Verkleuring van de melktand
Tandsteen
Tandvleesontsteking
Een controle kan veel aan het licht brengen